Jumaat, 25 Julai 2008

menikmati alam keindahan ciptaan tuhan

Satu daripada aktiviti yang murah lagi menarik yang pernah saya lakukan di masa sekolah dulu ialah menikmati kerdipan bintang-bintang di malam hari. Sebenarnya, minat saya tentang bintang, bermula diwaktu saya sedang menjalani perkhidmatan negara. Saya dapati bintang-bintang dapat menolong menunjukkan ke arah yang betul ketika berjalan didalam kegelapan malam.

Selain itu, dimalam -malam tertentu akan berlakunya satu keindahan yang cukup menakjubkan. Apa yang saya maksudkan ialah melihat "shooting stars" atau "meteor shower" atau dalam bahasa melayunya melihat puluhan najis bintang. Sungguh indah dan cukup nostalgik. Aktiviti yang tak perlu kan kos ini adalah anugerah tuhan pencipta sekian alam. Tetapi kita harus bersedia diuji untuk bersabar menunggu saatnya. Pasti pengalaman menyaksikannya cukup istimewa.

Selain itu, kita boleh mempelajari nama-nama kumpulan bintang dan planet.

Di bawah ini, saya kumpulan anggaran jangka waktu aktiviti-aktiviti "shooting-star" yang mungkin berlaku. Kalau ada peluang jangan lupa menyaksikan. Buat sedikit penyilidikan tentang masa dan daerah fenomena alam ini akan berlaku.

Tarikh
12 Ogos 2008 - Perseids
21-22 Oktober 2008 - Orionids
17-18 November 2008 - Leonids
13-14 Disember 2008 - Geminids
3-4 Januari 2009 - Quadrantids
26 Januari 2009 - Gerhana matahari
9 Februari 2009 - Sebahagian gerhana bulan
21-22 April 2009 - Lyrids
22 Julai 2009 - Gerhana matahari
12-13 Ogos 2009 - Perseids

Tiada ulasan: